BESTEL EEN FIETSKOERIER ONLINE
OF BEL .. kies hier je stad
x
 Maastricht - 06 28428062
 Eindhoven - 06 31949127
 Helmond - 06 31949126
 Sittard-Geleen - 06 52092506
Bewaar op deze computer

De ultieme fiets

De nachtmerrie van elke koerier is falend materiaal. Helaas is het wel de harde realiteit wanneer er van elk onderdeel het maximale wordt gevraagd. Wat maakt de ultieme fiets? In de loop der tijd ontwikkelt elke koerier zijn of haar ideale rollende kantoor. En die is meestal zo eenvoudig mogelijk. Want betrouwbaarheid is alles.

 

Weinig klussen, veel trappen

Je hebt weinig aan een koeriersfiets als je bij elke bocht ernaast staat om boutjes aan te draaien. Een losgedraaide trapper helpt niet als je binnen 10 minuten aan de andere kant van de stad moet zijn. Net als een roestige oude Volvo moet de fiets in weer en wind door blijven gaan, zelfs bij weinig onderhoud. Met zo min mogelijk onderhoud, zo veel mogelijk kilometers maken, dat is de ideale balans.

Dat begint bij wat voor soort fiets je kiest. Veel koeriers rijden op een fiets zonder versnellingen. En wat klinkt als een handicap heeft een hartstikke goede reden. De singlespeed (racefiets zonder versnellingen) en fixie (doortrapper) hebben namelijk minder onderhoud nodig. Ze zijn gestript tot de hoognodige functionele onderdelen. Er zitten minder bewegende onderdelen op die kapot kunnen gaan. Een derailleur heeft – net als de rest van de schakelinstallatie - simpelweg meer aandacht nodig om altijd goed te werken.

fixed.JPG 

Naast minimale onderhoudskosten scheelt het ook in de complexiteit van het onderhoud. Veel reparaties zijn bij een fixie of singlespeed zelf uit te voeren. Mits je een paar tools en enig verstand van techniek hebt. Scheelt weer een pitstop bij de fietsenmaker.

 toolkit_koerier.jpg


En die heuvel dan?

Bergop fietsen zonder versnellingen klinkt als een slecht idee. Eindhovense Demarreurs zullen er minder last van hebben, maar in het Limburgse Heuvelland zijn versnellingen soms erg welkom. Toch is het beter te doen dan het klinkt. Na verloop van tijd gaan je spieren als versnellingen fungeren. Die worden getraind om voor een langere periode kracht te leveren. Daarnaast dwingt het je om te anticiperen op wat komen gaat. Even aanzetten voor een kleine heuvel scheelt weer wat meters afzien. 

Sommigekoeriers zweren bij een fiets met versnellingen. Hiermee is het makkelijker een hele dag vol te houden omdat je kunt terugschakelen bij vermoeidheid. Ook heb je met versnellingen een hogere topsnelheid en zijn heuvels makkelijker te overwinnen.

 koeriersfiets_versnellingen.jpg


Keuzes, keuzes

Naast de keuze in wat voor soort fiets is de levensduur van onderdelen belangrijk. Hierbij scheelt het of er in bepaalde onderdelen geïnvesteerd is. Wanneer de fiets bijna dagelijks intensief in verschillende weersomstandigheden gebruikt wordt slijt alles extra snel. Kwaliteit van onderdelen kan per merk nogal verschillen. Slijtgevoelige onderdelen worden altijd van bepaalde merken gekozen. Bijvoorbeeld buitenbanden die zich hebben bewezen als praktisch ondoordringbaar. Een ketting is ook zo’n gevoelig onderdeel. Die moet lang meegaan zonder uit te rekken. Overige, niet-slijtende onderdelen zijn ook bewust gekozen. Zoals een smal stuur om door druk verkeer te manoeuvreren. Wél of juist geen vaste spatborden, één of twee remmen, welk slot gebruikt wordt enzovoorts.

De ultieme fiets zal per persoon verschillen. Maar je kunt erop rekenen dat het allemaal uitgekristalliseerde keuzes zijn die eraan bijdragen dat het pakketje zo snel mogelijk op bestemming komt.