single

GROEN TRANSPORT

Sinds 2014 mag de stad Kopenhagen zich de meest fietsvriendelijke stad ter wereld noemen. De Copenhagenize Index komt tot elke twee jaar tot stand door de fietsvriendelijkheid in 122 grote steden te meten aan de hand van dertien indicatoren. Ze kijken onder andere naar het fietsbeleid, de faciliteiten en de infrastructuur. Amsterdam heeft deze titel ook al enkele keren mogen dragen.

Nederland fietst wat af

Nederland is in 2014 het best vertegenwoordigde land met drie steden in de top 5. Amsterdam komt namelijk op nummer twee, Utrecht op drie en Eindhoven op vijf. Daar mogen we best trots op zijn! Maar zelfs in dit fietsgeoriënteerde landje is er nog veel te winnen. Het verkeersbeleid van de Randstad is voornamelijk gericht op de onhoudbare stroom auto’s van forenzen en toeristen.

Amsterdam heeft natuurlijk een lange traditie als de fietsstad. De hoofdstad wedijvert daarom ook al jaren met Kopenhagen in de strijd om meest fietsvriendelijke stad ter wereld. Volgens bewegingsmonitor-app Human is Amsterdam de stad waar de meeste kilometers per inwoner worden gemaakt.

Waar krijgt de fiets voorrang?

Toch is Kopenhagen een voorloper wat betreft innovatief verkeersbeleid. De gemeente heeft het aangedurfd om de fiets echt op nummer één te zetten in haar verkeersplannen. De stad investeert in nieuwe fietsbruggen, upgrade verouderde fietspaden en verlengt de groene golf voor fietsers. Als direct gevolg hiervan gebruikt 55% van de inwoners dagelijks een fiets en gaat 63% ermee naar het werk, zo blijkt uit een onderzoek.

Gelukkig hebben we in Nederland ons eigen Kopenhagen qua innovatieve oplossing voor de fiets. In high-tech stad Eindhoven, waar Demarrage al jaren actief is, worden de resultaten van een kentering in beleid zichtbaar. De stad zag dat goede bereikbaarheid een voorwaarde is voor de vestiging van tech-bedrijven en start-ups. Daarnaast, blijkt uit onderzoek, dat kenniswerkers sportfaciliteiten en groen blijken te waarderen. Groen en beweging compenseren schijnbaar gevoelsmatig een lange dag computerwerk. Daarop besloot de gemeente de fiets voorrang gegeven in stedenbouwkundige plannen. Enkele voorbeelden van innovatieve oplossingen zijn de Slowlane, de Hovenring en het Van Gogh-Roosegaardepad.

De Slowlane, een 32 km lang superfietspad, combineert groen met bewegingsmogelijkheden. Het multifunctionele fietspad loopt als een ring om de stad en heeft daardoor nauwelijks last van stoplichten. De Hovenring is een vernuftig zwevende fietsrotonde die al opgemerkt is door National Geographic en The Huffington Post. Het Van Gogh-Roosegaardepad is ook door internationale media opgepikt. In het ontwerp van Studio Roosegaarde zitten lichtgevende steentjes die ’s nachts oplichten en een impressie geven van de sterrennacht zoals Van Gogh die ooit schilderde.

En de fietskoerier?

Deze ontwikkelingen zijn erg gunstig voor de fietskoerier. Wanneer de fiets voorrang krijgt wordt het vervoer per fiets vanzelfsprekend aantrekkelijker. Een goed voorbeeld is de bezorging van eten. Het bestellen van avondeten via internet is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Juist rond etenstijd slibben de verbindingswegen en achterstraatjes in grote steden vol. Een bestelbusje staat te lang stil voor eten dat warm aan moet komen en daarom leek de scooter de oplossing. Echter, een pizza met gratis smog klinkt weinig charmant. De vervuilende benzinescooters zijn gelukkig aan de verliezende hand. Elektrische scooters zijn een uitkomst maar erg duur in aanschaf. Daarom worden fietskoeriers steeds vaker gekozen vanwege de lage prijs, flexibele inzet en duurzaamheid.

De hoop is dat meer Nederlandse gemeenten in navolging van Eindhoven een helder en innovatief fietsbeleid durven te voeren. De fiets(koerier) als groene motor van economische groei en bereikbaarheid, welke gemeente wil dat nou niet?