Na het avondeten iets bestellen en weten dat je het de volgende dag in huis hebt. Het is een heerlijke luxe, waar iedereen ondertussen gewend aan is geraakt. Maar het kan natuurlijk altijd sneller en beter. Amerika loopt al enkele jaren voor op dit fenomeen. In veel (stedelijke) gebieden is same-day delivery zelfs al de standaard. De volgende stap in bezorging lijkt in de States te gaan over drones, zodat het verkeer helemaal buitenspel wordt gezet.
Haastige spoed kan best goed
Vooralsnog blijft Nederland met beide benen op de grond. Maar ook hier wordt volop geëxperimenteerd met geautomatiseerde distributiecentra die ervoor moeten zorgen dat jouw pakket dezelfde dag nog bezorgd wordt. Er zijn echter al bezorgers die dit al jaren doen. Bedrijven die naar andere bedrijven versturen hebben de fietskoerier namelijk al lang gevonden. Bijvoorbeeld voor documenten die met spoed offline bezorgd moeten worden, of pakketjes die niet kunnen wachten op het ronkende bestelbusje. Het gaat in de stad het snelste per fiets. Een dag wachttijd is een no-go en soms is een uur zelfs al te lang. De spoedrit is een specialisatie van ongemotoriseerde bezorgers op twee wielen. Het gaat dan voornamelijk om post, pakketjes en medicijnen. De meest uiteenlopende dingen worden per fiets vervoerd. De overeenkomst is dat het snel, veilig en discreet op bestemming moet komen.
Tot nu toe hebben consumenten weinig te maken gehad met de keuze voor welk vervoermiddel het pakket komt. Het gaat hen er vaak om dat het betaalbaar en snel aankomt. Gelukkig is er ook steeds meer oog voor milieu en doorstroming van verkeer in binnensteden. En waar vraag ontstaat, volgt aanbod vanzelf.
Korte lijnen
Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Waarom is de fietskoerier sneller? Het belangrijkste is dat de lijnen heel kort zijn. Wanneer een klant belt met het fietskoeriersbedrijf krijgt hij meteen een dispatcher aan de lijn. Deze persoon kan direct de opdracht doorgeven aan de meest gunstige koerier qua beschikbaarheid en locatie. De traditionele klantenservice-medewerker en telefoonmenu’s zijn hier dus niet van toepassing. In een gunstig geval kan een fietskoerier al binnen een minuut na het telefoontje van de klant al op weg zijn naar de ophaallocatie. Onderweg heeft de fiets bijzonder weinig last van de spits.
Het lijkt erop dat retailers en koeriers elkaar in de toekomst steeds vaker gaan vinden. Want naast de spoedritten is er een alsmaar groter wordende stroom pakketjes. Hoe krijg je deze efficiënt de stad in? Een eerste stap is het opknippen van mega-distributiecentra naar kleinere centra in of direct naast de stad. Traditionele retailers ontdekken steeds vaker dat bestaande winkels erg handig liggen. Zo kan een bestaande winkel makkelijk een extra rol als distributiecentrum vervullen. Online spelers haken hier handig op in. Perfect voorbeeld zijn de bol.com afhaalpunten bij de Albert Heijn.
‘The Last Mile’
Terwijl online retailers investeren in distributiecentra, is er nog opvallend weinig aandacht voor de laatste schakel van bezorging. Want je pakketje aan de deur overhandigd krijgen is wel zo comfortabel. Met het oog op duurzaamheid kan de fietskoerier ‘the last mile’ verzorgen. Met andere woorden, zo snel mogelijk van de rand van de stad naar de deurbel. Een oplossing die tegelijkertijd voorkomt dat overvolle verkeersaders verder dichtslibben. Dit lijkt een belangrijke trend te worden. Het werk van fietskoeriers zal daardoor waarschijnlijk de komende jaren steeds verder verschuiven. Van losse ritten naar bulkritten vanaf de stadsrand. Een ontwikkeling die aansluit op hun specialisatie als spoedbezorger voor stadsritten.
Welk verschil maakt dit nu voor jou? Als consument weet je nu dat de trend van same-day delivery onvermijdelijk de nieuwe standaard lijkt te worden. Gelukkig hoeft dat door de fietskoerier niet te betekenen dat de stadscentra onbereikbaarder en vuiler worden.
Als ondernemer maakt het een groot verschil. Zeker als je weet dat fietskoeriers het perfecte instrument zijn voor spoedritten en ‘the last mile’ in je stad.